در استخدام به دنبال توانایی‌ها باشید، نه دانش

پیش از اینکه نیرویی رو استخدام کنیم، باید جایگاه اون فرد رو مشخص کنیم. وقتی به جایگاه شغلی در مجموعه مسلط باشیم، می‌تونیم برای اون جایگاه ویژگی‌ها یا اصطلاحا شرایط احراز تعریف کنیم. در نتیجه با توجه به شایستگی‌های مورد نیازمون، می‌تونیم با کارجو‌ها برای اون جایگاه شغلی مصاحبه کنیم.

این شایستگی‌ها چیه؟

بخشی از این شایستگی‌ها رو دانسته‌های فرد تشکیل می‌ده. به مجموع دانش، تجربه و تحصیلات یک فرد، دانسته‌ها می‌گیم. دانسته‌های فرد نقش مهمی در استخدام ایفا می‌کنن، اما دو مورد دیگه داریم که اهمیتشون از دانسته‌ها بیشتره.

هرکه را بهر کاری ساختند!

مهارت و توانایی دو بخش مهم بعدی هستن. دانش به تنهایی تبدیل به مهارت نمیشه مگر با داشتن توانایی. به جای اینکه دنبال دانش افراد بگردیم، باید بدنبال توانایی افراد باشیم. توانایی‌ها در افراد نهادینست و هر کسی در حوزه خاصی توانمنده و در نهایت به کمک دانش، می‌تونه مهارت کسب کنه.

وقتی که برای یک جایگاه شغلی قصد استخدام داریم، دغدغه‌های زیادی ما رو درگیر می‌کنه. یکی از وظایف واحد منابع انسانی (human resources) اینه که ورود افراد به سازمان رو تصحیل کنه. فراهم کردن شرایط مناسب برای ورود افراد، انجام اقدامات لازم برای شناسایی توانایی‌های کارجویان و همین طور بهره‌وری مناسب از اونها بعد از ورود به سازمان، سه مرحله اصلی وظایف واحد منابع انسانیه.

اگر سازمان شما به هر دلیلی واحد منابع انسانی نداره، دوره مدیریت منابع انسانی دکتر سعید شهباز مرادی می‌تونه بسیار به روند ورود نیروها و بهره‌وری حداکثری از اونها بهتون کمک کنه.

دوره‌های مرتبط
تکمیل شده
دوره مدیریت سرمایه‌های انسانی
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید